ثبت اختراع و طرح صنعتی

ثبت اختراع و طرح صنعتی



فصل اول : اختراعات

ماده ۱:
اختراع نتیجه فکرفرد یا افراد است که برا ی اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کندو مشکلی را در یک حرفه فن ، فناوری ، صنعت و مانند آن ها حل می نماید .
ماده ۲:
اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد . ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی ، اختراع کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد . مراد از صنعت معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز میشود .
ماده ۳:
گواهی نامه اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع صادر می کند و دارنده آن می تواند از حقوق انحصاری بهره مند شود .
ماده ۴:
موارد زیر از حیطه حمایت از اختراع خارج است :
کشفیات ، نظریه های علمی ، روش های ریاضی و آثار هنری .
طرحها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی .
روش های تشخیص و معالجه بیماری های انسان و حیوان .
این بند شامل فراورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود
منابع ژنتیک و اجزاء تشکیل دهنده آن ها و همچنین فرآیند های بیولوژیک تولید آن ها .
آنچه قبلا در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد .
فن یا صنعت قبلی عبارت است از هر چیزی که در نقطه ای از جها از طریق انتشار کتبی یا شفاهی یا از طریق استفاده عملی و یا هر طریق دیگر ، قبل از تقاضا و یا موارد حق تقدم ناشی از اظهار نامه ثبت اختراع ، افشاء شده باشد . در صورتی که افشاء اختراع ظرف مدت شش ماه قب از تاریخ تقاضا یا در موارد مقتضی قبل از تاریخ حق تقدم اختراع صورت گرفته باشد مانع ثبت نخواهد بود .
اختراعاتی که بهره برداری از آنها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد .
ماده ۵:
چگونگی ذکر نام مخترع در گواهی نامه اختراع و نحوه تعلق حق اختراع ثبت شده به شرح زیر است :
حقوق اختراع ثبت شده منحصرا به مخترع تعلق دارد .
اگر افرادی به صورت مشترک اختراعی کرده باشند حقوق ناشی از اختراع مشترکا به آنان تعلق می گیرد .
هر گاه دو یا چند نفر مستقل ا ز دیگری اختراع واحدی کرده باشند شخصی که اظهار نامه اختراع خود را زودتر تسلیم کرده و یا در صورت ادعای حق تقدم هرکدام بتوانند اثبات کنند که در تاریخ مقدم اظهار نامه خود را به صورت معتبر تسلیم کرده اند، مشروط بر این که اظهار نامه مذکور مسترد یا رد نگردیده یا مسکوت گذاشته نشده باشد حق ثبت اختراع را خواهند داشت .
حقوق ناشی از اختراع ثبت شده قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او منتقل می شود
در صورتی که اختراع ناشی از استخدام یا قرارداد باشد حقوق مادی آن متعلق به کارفرما خواهد بود مگر آن که خلاف آن در قرارداد شرط شده باشد .
نام مخترع در گوهی نامه اختراع قید می شود مگر این که کتبا از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود . هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد فاقد اثر قانونی است .
ماده ۶:
اظهارنامه ثبت اختراع که به اداره مالکیت صنعتی داده می شود بایدموضوع را که حمایت از آن درخواست می شود تعیین کرده و به فارسی تنظیم شود ، دارای تاریخ و امضاء بوده و خواسته توصیف ادعا خلاصه ای از توصیف اختراع و در صورت لزوم نقشه های مربوطه را در برداشته باشد هزینه های ثبت اظهار نامه از درخواست کننده ثبت دریافت می شود .
در تنظیم و تسلیم اظهار نامه باید موارد زیر رعایت شود :
نام و سایر اطلاعات لازم در خصوص متقاضی مخترع و نماینده قانوی او در صورت وجود و عنوان اختراع در اظهار نامه درج شود .
در مواقعی که متقاضی شخص مخترع نیست مدارک دال بر سمت قانونی وی همراه اظهار نامه تحویل گردد.
ادعای مذکور در اظهار نامه گویا مختصر بوده و با توصیف همراه باشد به نحویل که برا ی شخص دارای مهارت در فن مربوط واضح و کامل بوده و حداقل یک روش اجرایی برای اختراع ارائه کند . خلاصه توصیف فقط به منظور ارائه اطلاعات فنی است و نمی توان برای تفسیر محدوده حمایت به آن استناد کرد .
ماده ۷:
متقاضی ثبت اختراع تا زمانی که اظهار نامه او برای ثبت اختراع قبول نشده است می تواند آن را مسترد کند .
ماده ۸:
اظهارنامه باید فقط به یک اختراع یا به دسته ای از اختراعات مرتبط که بک اختراع کلی را تشکیل می دهد مربوط باشد . دراختراع کلی ذکر نکردن ارتباط اجزاء آن موجب بی اعتباری گواهی نامه اختراع مربوط نمی شود متقاضی می تواند تا زمانی که اظهار نامه وی مورد موافقت قرار نگرفته است :
اظهار نامه خود را اصلاح کند ، مشروط بر آن که از حدود اظهار نامه نخست تجاوز نکند .
آنر ابه دو یاچند اظهار نامه تقسیم کند اظهار نامه تقسیمی باید دارای تاریخ تقاضای اولیه بوده و در صورت اقتضاء مشمول حق تقدم اظهار نامه نخستین است .
ماده ۹:
متقاضی می تواند همراه با اظهار نامه خود طی اعلامیه ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی مورخ ۱۲۶۱ هجری شمسی (۲۰ مارس ۱۸۸۳ میلادی ) و اصلاحات بعدی آن را درخواست نماید . حق تقدم می تواند بر اساس یک یا چند اظهار نامه ملی ویا منطقه ای یا بین المللی باشد که در هر کشور یا برای هر کشور عضو کنوانسیون مذکور تسلیم شده است . در صورت درخواست حق تقدم :
و ...

ثبت علامت تجاری چه فوایدی دارد؟

استفاده از علامت تجاری موجب ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات و تولیدات مشابه می شود.
در قرار داد اعطای نمایندگی، علامت تجاری یکی از مهم ترین مواردی است که حتما باید قید شود.
تولیدکنندگان، تجار و شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه ی علامت تجاری دارند.
علامت تجاری ابزاری برای بازاریابی بوده و شهرت شرکت ها براین اساس آن تکمیل می شود.
علامت تجاری وجهه خاصی به شرکت ها و کسب و کارها می بخشد.
در صورت مناسب و موفق بودن علامت تجاری و موفقیت آن ، تبدیل به دارایی ارزشمندی برای صاحب حقوقی آن می شود.
تولیدکنندگان با داشتن علامت تجاری انحصاری و ثبت شده ملزم به ارائه محصولات با کیفیت تری خواهند بود.
برای دریافت گواهی و نشان استاندارد از برند و علامت تجاری استفاده می شود.
ثبت علامت تجاری از هر سوء استفاده احتمالی جلوگیری می کند.
با ثبت علامت تجاری، ارزش برند، چند برابر می شود.
پس از ثبت، با قرار گرفتن علامت مخصوص ® در بالای نام تجاری، اعتبار بین المللی برای برند به دست می آید.
علامت تجاری ثبت شده موجب می شود که در بـازاریابی بیـن المـللی و مـذاکرات تجاری، طرف قرارداد ، تولید کننده دارای علامت تجاری را به عنوان شرکتی دارای سابقه طولانی برنامه های بلند مدت ببینند.
با ثبت علامت تجاری، از سرقت طرح ها و ایده های دارای علامت تجاری ثبت شده ممانعت به عمل می آید.
عـلامت تـجاری با حـصول اطمینان از حقـوق انـحصاری برای شناخت کالا و خدمات و همچنین با اجازه دادن به دیگران مبنی براستفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب علامت را محافظت می کند.
علامت تجاری قابلیت تمدیدشدن نامحدود توسط پرداخت مبلغی خاص را دارد.
با ثبت علامت تجاری، محافظت آن توسط مراجع قانونی تایید می شود.
عـلامت تـجاری به صاحب خود رسمیت می بخشد.
ثبت علامت تجاری مانع تلاش های رقبای غیرمنصف مثل متقلبان در سوءاستفاده از عـلائم مشـخص در ارائ محصولات و خـدمات نـامرغوب یا مـتفاوت می شود.
با ثبت علامت تجاری، آگـاهی و امـکان سـرمایه گذاری برای تولید و فـروش کالاها و خدمات در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم داده می شود.
با ثبت علامت تجاری گامی در جهت تسهیل تجارت بین المللی برداشته می شود.
علامت تجاری، موقعیت محصولات و خدمات را در میان محصولات و خدمات رقیب مشخص می سازد .
علامت تجاری به مشتری در شناخت محصولی که درست کار نمی کند یا ناقص است و مقصر آن کمک می کند.
ثبت علامت تجاری گاهی برای دریافت وام مفید واقع می شود.

۷ صفتی که یک برند خوب باید داشته باشد چیست؟

صفاتی را که یک برند قوی و نیرومند باید دارا باشد بدین شرح می باشند:
جذابیت برند
تناسب
جایگاه مناسب
تحمل پذیری
اعتبار
الهام بخشی
بی همتایی
این عناوین از نظر مصرف کننده اینگونه تفسیر می شوند:
منشا یا مبدا محصول
واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
خطرپذیری کمتر
هزینه پرس و جوی کمتر
نشانه کیفیت
معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
وسیله نمادین برای اظهار شخصیت

علامت تجارتی چیست؟

علامت تجارتی طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا، برند یا نمانام، (به انگلیسی: Brand)‏ یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.
برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعی معانی و برقراری ارتباط با تصاویر و نشانه ها از مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal) صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.
برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.
در فارسی واژه برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر برند دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این برند، اسم برند دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

نکاتی چند در خصوص علامت تجارتی :

داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند .
علامت تجارت قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد .
اجازه استفاده از علامت ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد .
برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد .
مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است .
برای ثبت چند علامت باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود .
تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد .

نمونه تقاضای ثبت علامت تجارتی

بسمه تعالی
ریاست اداره کل مالکیت صنعتی
با ایفاد یک برگ روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به شماره …………….. تاریخ ………… که تقاضای ثبت علامت طی اظهارنامه شماره ………………. در آن درج شده است و با توجه به اینکه در مهلت مقرر در قانون اعتراضی نسبت به آن واصل نشده و خواهشمند است اقدام لازم در جهت ثبت علامت مذکور بعمل آید .
امضای متقاضی ثبت علامت تجارتی

هدف از ثبت علامت تجارتی چیست؟

هدف از ثبت علامت (ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت آرم تجاری، ثبت اسم)
علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات یا اجازه دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می‌کند. مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام‌ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند، تایید می‌شود. از دیدگاه وسیع‌تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند و این ابتکار را ترویج می‌دهند. حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیرمنصف، مثل متقلبان،‌ برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایه‌گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه‌ترین شرایط ممکن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

دامنه محافظت علامت تجاری چقدر است؟

تقریباً تمام کشورهای جهانی علائم تجاری را ثبت و محافظت می‌کنند. هر یک از دفاتر ملی یا ناحیه‌ای علاوه بر تسهیل آزمایش و جست و جو و مخالفت پنهانی اشخاص ثالث، ثبت علائم را که شامل اطلاعات کامل درخواست برای ثبت و تمدید است،‌ نگهداری می کنند، هر چند، نتایج چنین ثبتی محدود به کشور مربوطه (یا در مورد ثبت ‌های ناحیه‌ای کشورهای مربوطه) می‌باشد. به منظور جلوگیری از ثبت جداگانه در هر دفتر کشوری یا ناحیه‌ای ، WIPO ، نظام بین‌المللی ثبت علائم را اجرا می‌کند، این نظام توسط دو عهدنامه اداره می‌شود: توافق‌نامه مادرید، وابسته به ثبت بین‌المللی علائم و نیز پروتکل (موافقت‌نامه مادرید، شخص دارای اتصال توسط ملیت، مقر یا موسسه) با کشوری در ارتباط با یک یا هر دوی این عهدنامه‌ها می‌تواند براساس ثبت یا درخواست در دفتر آن کشور، ثبت بین‌المللی موثری در چند یا تمام کشورهای عضو اتحادیه مارید بدست آورد. علامت تجاری حقیقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شخص و /ثبت-علامت-تجاری حقوقی یعنی ثبت علامت تجاری به نام شرکت. تفاوت بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی تنها در مدارک مورد نیاز آن میباشد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد. برای مثال کسی که جواز کسب آن مربوط به مواد غذایی باشد نمی تواند علامت را در طبقه غیر از مواد غذایی ثبت کند. برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شرکت نباشد میتواند الحاق موضوع کند. یعنی موضوع مورد نظر را به شرکت اضافه کند و بعد از آن اقدام به ثبت برند کنند.